maandag 24 januari 2011

Fopspeen koord, een handleiding



Het was Elisanna die schreef op mijn blog, dat een handleidingske altijd wel mag. Dus waag ik me er eens aan. Ik stik nog maar een goed jaar dus foutjes ga je altijd vinden, ik ben echt nog een beginner. 


Nodig:

  • 1 lapje stof, bij mij 40 cm op 10 cm, ik leg verder uit hoe ik hier aan kom
  • 1 lapje vlieseline, bij mij 39 cm op 10 cm, 
  • 1 clip, te koop bij veritas
  • 1 rekje of lintje ( de bedoeling is dat je een lus krijgt )
  • Versiering: hier vilt en een zelfgemaakte applicatie

10 stappen:


1. Meet bij breed je koord zal zijn, hier heb ik voor de grote clip gekozen voor een koord van 2,5 cm


2. De koord breedte 2,5 cm x 4 = 10 cm, zo kom ik aan de breedte van mijn lapje stof en vlieseline.
3. De vlieseline is 1 cm minder lang, omdat dit achteraf word omgeplooid en dan is dat te dik.
4. Strijk de vlieseline op de stof. 
5. Plooi de stof in 2 en strijk er over.
6. Plooi de hoekjes van de stof waar geen vlieseline is naar binnen en strijk.
7. Plooi nu de 2 zijkanten van de stof naar binnen, plooi toe en strijk.
8. Stik langs de kant, het lint helemaal door.
9. Steek de het lint door de clip en stik vast, doe hetzelfde voor het rekje.
 10. Het lint is klaar, nu nog een versiering, het kan natuurlijk ook zonder.

    8 opmerkingen:

    1. Heel erg bedankt voor de handleiding!
      Deze fopspeenkoord is weer heel leuk gemaakt, ik ga er ook eens eentje maken voor mijn neefje.

      BeantwoordenVerwijderen
    2. WOW! Die staat op mijn wishlist!

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Mooi, en zo duidelijk uitgelegd! Ik heb er ook eentje gemaakt, je kunt hem zien op m'n blogje.

      http://piepow.blogspot.com/2011/08/klein-naaiprojectje.html

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Hoi, Je hebt een leuke site, maar al je foto's zijn zwart met een wit rondje? ligt dat aan mijn computer of ergens anders aan? Ik wil grag je foto's zien,

      groeten Roos

      BeantwoordenVerwijderen
    5. Deze ga ik zeker eens proberen te maken!

      BeantwoordenVerwijderen
    6. Een vraagje: van waar heb je het elastiekje? Is het elastiek van op een rol? En hoe heb je die dan aan elkaar gezet? Of is het een klein elastiekje? Groetjes

      BeantwoordenVerwijderen